Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Droskhästen 17 bildades 2002 och består av ett hus med 100 bostadsrätter, tre hyresrätter, samt en lokal i källaren där det bedrivs hotellverksamhet: Hotell Söder. Fastigheten är belägen på Tjärhovsgatan 22 mitt på Södermalm i Stockholm ett stenkast från Medborgarplatsen. På baksidan finns en storslagen lummig trädgård med blomsterrabatter, buskage, klätterväxter, träd, och gräsmatta där du ostört kan arbeta på solbrännan. Mitt i grönskan finns ett magnifikt trädäck med arkitektritad paviljong som skydd mot ett svalt sommarregn samtidigt som du avnjuter morgonkaffet till det lokala fågellivets körsång. Det finns kvällsbelysning, utemöbler, grill, och cykelställ för medlemmarna att använda.

Huset byggdes 1939-1940 och är funkisinspirerat till sin design med en glasad hiss utefter fasaden. Byggnaden är märkt med grön klassificering (tidigare benämning K-märkt) som innebär ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen bedöms vara särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Byggnaden ritades av arkitekt Sture Frölén som även ligger bakom Kungliga Tennishallen, Solna Centrum, och Huddinge kommunhus. Med en fasad i rött tegel och gröna fönster visade Sture Frölén återigen upp sin förmåga att rita hus med stil och elegans. Hans sinne för detaljer och fina planlösningar bidrog att han vann en OS-medalj i arkitektur vid OS i London 1948 som var det sista olympiska spel där det också tävlades i arkitektur och andra konstarter.

Fastigheten ligger i lugnt läge med fantastisk utsikt över Katarina kyrka och dess kulturhistoriska omgivning (inklusive NileCity 105,6´s radiostation) men bara ett stenkast från Söders pulserande liv. Här är nära till allt. Du hittar sköna promenader bland söders kulturhus, ett rikt utbud av butiker med allt från second hand till design, och kan njuta av den hissnande utsikten från söders höjder. För den matintresserade är alla restauranger från världens hörn och små delikatessaffärer en frestelse utöver det vanliga. Kulturlivet är intensivt med teatrar, mysiga krogar, sunkhak där du kan fira Bajens senaste vinst, klubbar, och närheten till det anrika Mosebacke som en extra krydda.

Om ni mot all förmodan skulle vilja lämna området är det nära till allmänna kommunikationer; T-banan från Medborgarplatsen når du på två minuter och alla bussarna från Tjärhovsplan på tre minuter. Behöver du använda pendeltåg tar en promenad till Södra Station ca 10 minuter.

Fastighetsbeteckning: STOCKHOLM DROSKHÄSTEN 17

innergården